Hvilke
erfaringer har du med de to skitserede menneskesyn?
Hvor
stammer erfaringerne fra?
I
mit arbejde som klubmedarbejder i en SFO2 og lærevikar på en folkeskole har
jeg stødt på det mekaniske menneskesyn. Nok mest i skoledelen, hvor der
stilles større krav til børnene end i fritidsdelen. Krav der får nogle børn
til og reagere, fordi de ganske simpelt ikke kan honorere dem. I en sådan
situation har jeg oplevet at der er et kraftigt fokus på det enkelte
barn/individ, og der bruges mange ressourcer på at ”fejlfinde”, så problemet
kan løses. Måske fordi det er nemmere, end og prøve og forstå sammenhængen,
eller den bagved liggende grund, som i virkeligheden er roden til problemet.
Jeg
synes også det mekaniske menneskesyn er stærkt repræsenteret i medierne, hvor
f.eks. udlændinge debatten ofte handler om enkelte individer eller etniske grupperinger,
og hvad de gør galt, i stedet for at prøve og forstå dem og deres baggrund.
Jeg
mener at man som pædagog bør forsøge og efterleve det systemiske menneskesyn,
hvor problemer løses via relationer - ved at intervenere i samspil og holde
fokusset på sammenhængen problemet er opstået i fremfor på individet.
|
Hvad
kan få pædagogen til at handle ud fra det mekaniske menneskesyn, selvom
vedkommende har det systemiske menneskesyn som ideal?
Jeg
tror at man som pædagog i en travl og stresset hverdag måske vil være
tilbøjelig til og bruge det mekaniske menneskesyn, da det er den nemme ”her
og nu” løsning. Eksempel: hvis Peter slår og sparker de andre børn, når de leger
alene i puderummet, så er Peter problemet og vi løser det nemt og hurtigt ved
at give ham karantæne fra rummet. Det er den nemme løsning, som ikke udfordre
os på hvorfor Peters adfærd er som den er. Hvorimod vi med det systemiske
menneskesyn ville forsøge at analysere på hvorfor Peter slår og sparker de andre
børn og derefter gå i dialog med ham omkring hans adfærd. En analyse/dialog
der kræver mere af os som fagpersoner og derfor bliver det måske ikke altid
gjort.
|
torsdag den 3. maj 2012
Et spørgsmål om menneskesyn
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Hej John
SvarSletDu har virkelig styr på de 2 menneskesyn og jeg er helt enig med dig.
Hilsen Tina
Hej John
SvarSletSå fandt jeg endlig en der havde lavet aktivitet 3.
Som du skriver er du stødt på det mekaniske menneskesyn i dit job som lærevikar. Det kommr faktiske ikke bag på mig, for jeg kunne godt forestille mig at det som lærer er nemmere at tage en beslutning ved at tage styringen.
Dit eksempel med udlændinge debatten har jeg ikke tænkt over før men det er da fundstændig rigtigt. Hvis medierne og ikke mindst politikkerne satte sig ind i indvandrenes baggrund og prøvede at forstå dem ville de opnå vækst og samspil.
Jeg vil her til sidst give dig fuldstændig ret i at ved det mekaniske menneskesyn løses problemet hurtigt og nemt ved at give Peter karantæne fra rummet. Men Peter får ikke noget ud af i længden at få karantæne fra puderummet. I den situation ville det nemlig være bedre at pædagogerne handlede ud fra det systematiske menneskesyn og der ved blev klogere på hvorfor Peter opføre sig som han gør. Det vil både gane Peter og pædagogen.
Det var alt her fra.
Vi ses på fredag.
Hilsen Helena