tirsdag den 27. marts 2012

Opgave 3 - Planlægning af påskeforløb

Vi har i vores forløb valgt at tage udgangspunkt i normalområdet og planlægge forløbet målrettet børn i 5-6 års alderen, dvs. børnehavebørn, som er tæt på skolestart. Vi har bevidst valgt de ældre børnehavebørn, da de har en større forståelse og en bredere referenceramme. Vi forestiller os primært at bruge elementer fra det antropologiske kulturbegreb. Helt konkret vil forløbet strække sig over 5 dage og blive afviklet i ugen op til påskeferien.

De kulturelle værdier vi vil videreformidle i forløbet er dels de danske traditioner der er i forbindelse med påske og dels det kristne budskab, som er grunden til vi overhovedet fejre påske. Vi har også skelet til dagtilbudsloven, hvor det direkte står skrevet i § 8 at pædagoger skal arbejde med børns læring inden for temaet ”kulturelle udtryksformer og værdier”.  Det er således en ”skal opgave” for pædagoger og videreformidle det danske samfunds traditioner og værdier, da det er et vigtigt led i den almene dannelse hos børn.

Starten på forløbet bliver højtlæsning fra børnebiblen, med fokus på afsnittet om påske, efterfulgt af et besøg i kirken hvor den lokale præst giver en rundvisning og fortæller om påsken, så børnene får en forståelse af hvorfor vi fejre påske. Vi er opmærksomme på at nogle børn muligvis ikke er kristne og i den forbindelse skal der selvfølgelig være en dialog med forældrene forud for besøget i kirken. Dernæst vil vi med brug af det antropologiske kulturbegreb tage fat på de alle de traditioner der er forbundet med påsken i Danmark. Tanken er at formidlingen skal ske via en række kreative aktiviteter. Vi vil bl.a. klippe gækkebreve (og andet påskepynt), puste/male æg og så karse. Herunder ses en oversigt over hvilke aktiviteter der sker på hvilke dage:

Dag 1 - Mandag: Højtlæsning fra børnebiblen efterfulgt af besøg i kirken.
Dag 2 - Tirsdag: Vi klipper og sender gækkebreve
Dag 3 - Onsdag: Vi sår karse, som børnene får med hjem
Dag 4 - Torsdag: Vi puster og maler æg, samt klipper påskepynt
Dag 5 - Fredag: Afslutning på temaugen med påskefest og æggejagt

Vi vil arbejde med kultur for børn og kultur med børn. Kultur for børn, er kultur der er produceret af voksne for børn, f.eks. børnebiblen, der er produceret og tilrettelagt, så den henvender sig målrettet til børn, og er skrevet i et sprog de kan forstå. Kultur med børn kunne f.eks. være de kreative processer vi har planlagt, eller besøget i kirken, hvor pædagogen er styrende og på forhånd har planlagt aktiviteterne.

Som en afslutning på temaugen om påske vil vi invitere forældre (og børn) til en påskefest, hvor forældrene kan se resultatet af ugens anstrengelser. Den store finale og afslutningen på dagen er påskejagten, hvor børnene skal udenfor og finde påskeæg. Vi er fuldt ud bevidste om at det i mange børnehaver ikke er tilladt at give børn slik, i form af chokoladepåskeæg, men vi vil gerne udfordre den holdning, da vi mener sundhedsdebatten efterhånden har taget overhånd. Hvordan skal børn nogensinde få et bare nogenlunde normalt og afslappet forhold til slik/sukker, hvis de fra barns ben får et totalforbud mod og spise alt hvad der er sødt? Vi tror på det skaber et unaturligt forhold til slik og forvrænger deres billede af hvad der er sundt og usundt, som senere i deres liv, når de selv må bestemme hvad de putter i munden, kan få fatale følger. Vi mener bestemt ikke der skal stå slik og kage på ”menuen” hver dag, men at børn i forbindelse med eksempelvis en højtid ikke kan få lov og få lidt lækkert (som vi voksne gør) synes vi er forkert. Det er i høj grad også en tradition vi i så fald begynder at pille ved, hvis påskejagten og juleslikket skal afskaffes.

I forhold til ritualer mener vi de er vigtige for børn, fordi det giver dem nogle faste holdepunkter, som skaber en følelse af tryghed. De lærer at nogle ting aldrig forandrer sig, samtidig med de gentager sig år efter år. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar