De
kulturelle værdier vi vil videreformidle i forløbet er dels de danske
traditioner der er i forbindelse med påske og dels det kristne budskab, som er
grunden til vi overhovedet fejre påske. Vi har også skelet til dagtilbudsloven,
hvor det direkte står skrevet i § 8 at pædagoger skal arbejde med børns læring
inden for temaet ”kulturelle udtryksformer og værdier”. Det er således en ”skal opgave” for pædagoger
og videreformidle det danske samfunds traditioner og værdier, da det er et
vigtigt led i den almene dannelse hos børn.
Starten på
forløbet bliver højtlæsning fra børnebiblen, med fokus på afsnittet om påske,
efterfulgt af et besøg i kirken hvor den lokale præst giver en rundvisning og
fortæller om påsken, så børnene får en forståelse af hvorfor vi fejre påske. Vi
er opmærksomme på at nogle børn muligvis ikke er kristne og i den forbindelse
skal der selvfølgelig være en dialog med forældrene forud for besøget i kirken.
Dernæst vil vi med brug af det antropologiske kulturbegreb tage fat på de alle
de traditioner der er forbundet med påsken i Danmark. Tanken er at formidlingen
skal ske via en række kreative aktiviteter. Vi vil bl.a. klippe gækkebreve (og andet
påskepynt), puste/male æg og så karse. Herunder ses en oversigt over hvilke
aktiviteter der sker på hvilke dage:
Dag 1 - Mandag:
Højtlæsning fra børnebiblen efterfulgt af besøg i kirken.
Dag 2 - Tirsdag:
Vi klipper og sender gækkebreve
Dag 3 - Onsdag:
Vi sår karse, som børnene får med hjem
Dag 4 - Torsdag:
Vi puster og maler æg, samt klipper påskepynt
Dag 5 - Fredag:
Afslutning på temaugen med påskefest og æggejagt
Vi vil
arbejde med kultur for børn og kultur med børn. Kultur for børn, er kultur der er
produceret af voksne for børn, f.eks. børnebiblen, der er produceret og
tilrettelagt, så den henvender sig målrettet til børn, og er skrevet i et sprog
de kan forstå. Kultur med børn kunne f.eks. være de kreative processer vi har
planlagt, eller besøget i kirken, hvor pædagogen er styrende og på forhånd har planlagt aktiviteterne.
Som en
afslutning på temaugen om påske vil vi invitere forældre (og børn) til en
påskefest, hvor forældrene kan se resultatet af ugens anstrengelser. Den store
finale og afslutningen på dagen er påskejagten, hvor børnene skal udenfor og
finde påskeæg. Vi er fuldt ud bevidste om at det i mange børnehaver ikke er
tilladt at give børn slik, i form af chokoladepåskeæg, men vi vil gerne
udfordre den holdning, da vi mener sundhedsdebatten efterhånden har taget
overhånd. Hvordan skal børn nogensinde få et bare nogenlunde normalt og
afslappet forhold til slik/sukker, hvis de fra barns ben får et totalforbud mod
og spise alt hvad der er sødt? Vi tror på det skaber et unaturligt forhold til
slik og forvrænger deres billede af hvad der er sundt og usundt, som senere i
deres liv, når de selv må bestemme hvad de putter i munden, kan få fatale
følger. Vi mener bestemt ikke der skal stå slik og kage på ”menuen” hver dag,
men at børn i forbindelse med eksempelvis en højtid ikke kan få lov og få lidt
lækkert (som vi voksne gør) synes vi er forkert. Det er i høj grad også en
tradition vi i så fald begynder at pille ved, hvis påskejagten og juleslikket
skal afskaffes.
I forhold
til ritualer mener vi de er vigtige for børn, fordi det giver dem nogle faste
holdepunkter, som skaber en følelse af tryghed. De lærer at nogle ting aldrig
forandrer sig, samtidig med de gentager sig år efter år.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar