I teksten betragtes
antropologisk børneforskning (antropologi er læren om mennesket i bred forstand), som en videnskabelig disciplin, rettet mod børn og den kontekst de indgår i. Det
er en tilgang, hvor børns hverdagsliv, deres handlinger, relationer og
fortolkninger udforskes, i forhold til de positioner og handlemuligheder de har
i en given sammenhæng.
Antropologisk
viden tilegnes primært på baggrund af tilstedeværelse i felten, dvs. gennem
feltarbejde der kan strække sig fra få måneder til flere år. Gennem
feltarbejdet opbygges relationerne til de mennesker, man vil udforske og man
indgår samtidig i sociale relationer med dem. Det er ligeledes væsentligt at
man opnår en accept i forhold til de mennesker man ønsker at udforske. Et andet
vigtigt element er evnen til at kunne undre sig over de forhold man stilles
overfor, for derpå at undersøge baggrunden for dem via spørgsmål, som så igen kan give anledning til nye udforskninger og refleksioner.
En centralt
begreb i feltarbejde er deltagerobservation, der defineres på følgende måde i ”Den
store danske encyklopædi”: kulturvidenskabelig
undersøgelsesmetode, hvor forskeren på én gang deltager i og observerer de
samfundsforhold eller det sociale liv, der undersøges. Formålet er at forstå
den undersøgte gruppe ud fra dens eget perspektiv. Data indsamles dels gennem
deltagelse i fælles aktiviteter, dels gennem observation, idet forskeren
registrerer, hvad andre foretager sig, uden at gribe ind og uden at manipulere.
Kunsten er således at forholde sig neutralt til observationen og ikke i situationen
lade den præge af ens egne holdninger og værdier.
I forhold
til børneforskning er det også vigtigt og være bevidst om at ens blotte tilstedeværelse
i en børnegruppe har indflydelse på situationen og præger dermed de
iagttagelser man registrerer. Det er derfor et livsvilkår som må indtænkes i
ethvert forskningsprojekt (eller observation), ligesom det, at efterfølgende kunne tolke og forklare
de fænomener der blev observeret, bygger på vores egen erfaring og forståelse
af situationen. Der findes nemlig ikke noget empirisk (erfaringsmæssigt)
råmateriale, som objektivt reflekterer virkeligheden, da alt
forskningsmateriale bliver til i en relation mellem forsker og
forskningsobjekt.
I forhold
til de iagttagelser og observationer vi som færdiguddannede pædagoger skal ud i
”felten” og lave, forudser jeg flere problemstillinger, som kunne være et udgangspunkt for fokusområder. Dels det faktum, at
vores blotte tilstedeværelse i situationen kan ændre adfærdsmønstret hos det
pågældende barn. Og dels kan en forudgående relation til barnet (positiv eller
negativ) gøre det svært at forholde sig objektivt i det efterfølgende analytiske
arbejde, hvor der reflekteres over iagttagelserne.
Citat 1 (s. 21): "Den etnografiske tilgang er således dobbelt, idet den på en og samme tid indebærer en indlevelse og distance - et forsøg på at forstå andres handlinger og opfattelser og samtidig fastholde en analytisk distance til det observerede og måske umiddelbare genkendelige."
Citat 2 (s. 24): "Den personlige mellemkomst kan ikke overkommes, men må indtænkes i ethvert forskningsprojekt som et vilkår for undersøgelsen..."
Citat 1 (s. 21): "Den etnografiske tilgang er således dobbelt, idet den på en og samme tid indebærer en indlevelse og distance - et forsøg på at forstå andres handlinger og opfattelser og samtidig fastholde en analytisk distance til det observerede og måske umiddelbare genkendelige."
Citat 2 (s. 24): "Den personlige mellemkomst kan ikke overkommes, men må indtænkes i ethvert forskningsprojekt som et vilkår for undersøgelsen..."
Hej John
SvarSletDet er meget relevante fokuspunkter, du tager frem fra teksten - og punkter som kan have særdeles stor betydning for pædagogisk arbejde :-)
Venligst, Helen