Beth
Junckers tekst tager udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner der siden 2004
har været et lovkrav for alle dagtilbud med børn i 0-6 års alderen. I loven om læreplanerne står der bl.a. skrevet at institutionen skal give rum for leg, læring
og udvikling. Loven fastslår også at læreplanerne skal arbejde med konkrete mål
for læring og indeholde pædagogiske beskrivelser af aktiviteter og metoder. De
fleste forbinder læring med at kunne læse, skrive og regne men i en
børnekulturel sammenhæng handler børns læring om at kunne udtrykke sig
kunstnerisk og indgå i sociale fællesskaber, som f.eks. at kunne bidrage aktivt
til en leg. De faglige færdigheder har ofte den højeste prioritet blandt voksne,
hvorimod de kulturelle er mest værdsat af børnene selv, da de er vigtige for
dem, for at kunne deltage i sociale aktiviteter, som f.eks. at skabe venskaber.
Fundamentet
for hele børnekulturbegrebet er de 3 K’er. Kultur for børn, kultur med børn, og
kultur af børn. Kultur for børn er produceret af voksne, f.eks. børnetv eller børneradio. Kultur
af børn, hvor børn og voksne i fællesskab oplever kultur, f.eks. ved
sportsaktiviteter eller gennem foreningsliv. Den sidste, kultur af børn, eller
børns kultur, handler om de kulturudtryk børn selv frembringer i deres egne
netværk og relationer, f.eks. ved lege, sange, dans, rim, fortællinger, gåder,
vitser osv. Det kommer sjældent et
konkret produkt ud af disse aktiviteter, udover morskab, sjov og ballade. Der
er altså i stedet fokus på processen, fremfor produktet.
Børns kultur
handler ligeledes om, hvordan børn får mulighed for at udvikle bestemte
mønstre, genrer og forskellige kulturelle udtryksformer. Den handler også om at
de æstetiske udtryk og oplevelser i kunst, medier og kreativ praksis, kan
bidrage til og inspirere og kvalificere børns egne kulturelle processer.
For at
hjælpe børnene i deres udvikling af kulturelle udtryksformer er det derfor essentielt
at børnene i deres hverdag har adgang til voksne der selv er aktive
kulturbrugere og som besidder alsidige kulturelle udtryksformer. Derudover skal
børnene have mulighed for at søge informationer i form af bøger, computer og
tv. Børn skal også hvert år kunne se teater- og danseforestillinger, høre
koncerter, se udstillinger og opleve anden arkitektur end den de omgås i deres
hverdag.
Kulturelle
udtryksformer udvikles i lyst og socialt samvær, hvorfor det er vigtigt, at
børnene i et vist omfang selv har indflydelse på institutionens aktiviteter og
hverdag/daglige rutiner.
Hej John,
SvarSletGodt og præcist formuleret og ikke mindst det faktum, at du formår at skrive det samme som jeg, men blot på den halve plads ;))) Stor ros for dette. Skal jeg tage de kritiske briller på, skal du dog nok være varsom med at skrive, at børn skal lære at udtrykke sig 'kunstnerisk'. Jeg mener at 'kunst' og 'kreativt arbejde' ligger langt fra hinanden, men bortset fra dette, rammer du jo fint, at det har stor værdi at kunne udtrykke sig med andre midler end skrift og tale. Også fint at du får nævnt, at det i den forbindelse er processen der har en værdi, og ikke selve slutproduktet (som jo i nogle tilfælde slet ikke tilvejebringes).
Endelig savner jeg nogle personlige refleksioner i din ellers glimrende diskussion af teksten. Det er jo altid interessant at vide, hvad folk egentlig selv mener.
/Jørgen
Hej John.
SvarSletMeget mer' kultur til de små! Men når det emne blev påtalt, så var der rullende øjne og anstrengte ansigter og sætninger som :"det er der ikke økonomi til" eller "ej, det gider børnene altså ikke" osv...
Dog er jeg meget positivt stemt overfor fremtiden, for det er os som bliver de nye pædagoger og det er os som skaber forandringer.
Kh Mira